søndag den 22. september 2013

Lige nu - noget med bagværk



Er lige blevet færdig med det lækreste LCHF "rugbrød" - og når man nu havde gang i ovnen, 
kunne man lige så godt forsætte med nogen sukker- og melfrie muffins.. havde der ikk været banan i dem, havde de også levet op til LCHF-principperne.. skal hjem og drikke eftermiddagsthe hos en veninde
 på onsdag og så bliver man jo nød til at have lidt kage med, ikk..? :)


(Billed lånt fra denne blog)


Opskriften er super nem og er hapset fra Jane Faerber´s bog - er dog lidt for doven til at følge hendes fremgangsmåde, så blander ganske enkelt alle ingredienserne i en skål, rører det sammen med en håndmixer, knalder dejen i en brødform med bagepapir i og ind i ovnen med den i 60-70 min ved 160 grader :)

This is what you need:

* 100 gr. hørfrø
* 150 gr. græskarkerner
* 100 gr. sesamfrø
* 100 gr. solsikkekerner
* 100 gr. grofthakkede mandler
* 100 gr. grofthakkede hasselnødder
* 1/2 dl olie
* 2 tsk. salt
* 5 æg
* 150 gr. revet ost


Èn af mine venner fortalte i går, at han engang i mellem tilføjer enten lidt kardemomme eller
 mørk, hakket chokolade til brøddejen - dét må afprøves! :)


Uhmm.. blåbær! - og kokos.. - og valnødder.. og og :)


Muffins-opskriften faldt jeg over lige (HER)
 puttede dog lidt mere vanillepulver i og i alt 125 gr. blåbær


Har lige guffet én - slet ikk tosset..! Meget friskt med blåbærene, dog tror jeg, at jeg næste gang vil finhakke valnødderne.. taget i betragtning af, at der er 3 bananer i dejen, smager de overraskende lidt af banan


Lad mig vide, hvad I synes om opskrifterne..!

3 kommentarer:

  1. Ser spændende ud, men tænker to ting... osten i brødet ??? smager man den eller, er vild med stenalderbrød men der er ikke ost i min opskrift - men det skal da prøves ... og kan anbefale nogle hakkede paranødder i det ...

    Og den anden ting er det med de bananer, har lige læst at der i en banan er hvad der svare til 12 sukkerknalder, så de kan da absolut ikke være gode ???

    Men kom endelig med flere opskrifter, høre jo at det køre for dig :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. He he.. stenalderkost og LCHF er heller ikk helt det samme, deraf osten - nej, det kan ikk smages, tror mere den er ment som "bindingsmiddel" :) - og paranødder skal da helt sikkert prøves..! Må ærligt indrømme jeg ikk har lavet en kalorieberegning på dem - så bare de var uden sukker og mel for som skrevet i indlægget må jeg nemlig helst ikk spise banan, så er kun nogen jeg påtænker at spise ved "særlige" lejligheder - og kun en enkelt én pr gang :)

      Slet
    2. Jamen de lyder super lækre og jeg skal da helt sikkert også prøve dem for det er jo stadig bedre end alm. sukker...

      Og sjovt med det ost, for ellers er opskrifterne mere eller mindre ens... men fantastisk brød som kan tage de fleste kerner - sad også lige og fik en ide om evt en smule kanel.

      Modtager gerne smags prøver :-D

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...