torsdag den 3. april 2014

Trifli - let og lækkert


- altså let at lave, antal kalorier ser vi lige bort fra..! :D 



Start med et lag knuste Digestivekiks (jeg brugte 1-2 kiks pr glas - pr lag)




- derefter et lag "jordbær/rabarber-mos"




- så et lag hvid chokoladeskum - og sådan forsætter du til du har fået lag nok :) 



- slut evt. af med at pynte triflien med flødeskum og/eller friske bær


M og jeg var hjemme og spise hos et vennepar i går aftes og havde bikset denne dessert sammen til os
 - dvs. jeg smagte kun en lille haps af M´s, ellers stod den på skyr m. mandler og kakao til mig :) 



Opskrift (til 6 pers.)

250 gr rabarber skåret i 1 cm tykke skriver
250 gr frosne, optøet jordbær
150 gr sukker
1 vanillestang

Hvid chokoladeskum:
200 gr hvid chokolade
6 pasteuriserede æggeblommer
2 spsk flormelis
1,5 dl piskefløde

Desuden:
1 pk. Digestivekiks


1) Skrab kornene ud af vanillestangen, kom rabarber, jordbær, 
sukker og en tom vanillestang op i en gryde, bring det i kog og lad koge i ca. 5 min.

Afkøl det + fjern vanillestangen (jeg moste frugten lidt ud med en grydeske)


2) Hak og smelt den hvide chokolade, enten over vandbad eller i mikroovn.

Pisk æggeblommerne med flormelis og udskrabede vanillekorn til det er cremet - rør derefter chokoladen i

Pisk fløden til blødt skum og vend det i chokoladeblandingen


3) - og så er det i gang med "lag på lag-bygningen" :) 


Lad gerne triflien stå og trække lidt i køleskabet inden servering

"Frugt-delen" kan med fordel laves dagen inden - så skal skummet bare lige laves, 
triflien samles og vupti, så er dessert..! :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...